Omnichannel Retail

Artikel

Controle houden over je kosten, voorraad en omzet, zowel voor je winkel als andere (online) kanalen? Zorg voor een volwaardige automatisering van je winkel of keten. Onze Omnichannel Retail oplossing helpt detailhandel, groothandel en distributie-organisatie bij het beheersen van voorgenoemde factoren.

  • Kosten verlagen
  • Tijdswinst boeken
  • Fouten verminderen
  • Inzicht in je omzet
  • Gericht op omnichannel ondernemen

 

Waarom Omnichannel Retail?

De laatste jaren is het retaillandschap enorm veranderd. Het is niet altijd gemakkelijk geweest en dat is het nog steeds niet. Ook vele grote ketens hebben het zwaar gekregen. Deze ontwikkelingen zullen de komende jaren in rap tempo doorgaan. Bij de verschuiving van de fysieke winkel naar steeds meer online aankopen is de omnichannel retail klant ontstaan.

Het inspelen op deze omnichannel retail klant is van groot belang voor het voortbestaan van huidige organisaties. Voordelen van de implementatie van een Omnichannel Retail oplossing:

Inzicht

Krijg inzicht in je organisatie. Hou controle over je in- en verkoop, je kosten en opbrengsten. Een omnichannel winkelautomatisering systeem helpt je om scherp te zijn op marges, omloopsnelheid en voorraadniveau. Ook je winkelbeeld is gebaat bij een goed Omnichannel Retail systeem; door eenduidige communicatie van bijvoorbeeld je prijzen op de schappen (en niet meer met een sticker op elk apart product) zorg je voor een rustiger en overzichtelijker beeld voor de klant.

Efficiënter werken

Aan een Omnichannel Retail systeem kun je een onder andere een handterminal koppelen. Door gebruik te maken van een handterminal kun je snel en efficiënt bestellingen plaatsen bij leveranciers. Ook is het mogelijk om een mobiele kassa aan het systeem te koppelen, waardoor je de klant weer beter en flexibeler kunt bedienen.

Loyaliteitsprogramma over meerdere kanalen

Ook een omnichannel loyaliteitsprogramma kan enorme kansen bieden. Bij een omnichannel loyaliteitsprogramma wordt de consument niet alleen beloond door trouw te zijn aan de fysieke winkel, maar ook bij aankopen in de webwinkel. Wanneer de consument in de winkel op zijn mobiel of tablet de opgebouwde kortingen en aanbiedingen kan inzien en verzilveren zal dit een extra motivatie zijn om in de winkel tot aankoop over te gaan.

Gerichte aanbiedingen op het juiste moment

Behalve voordelen van de klant biedt loyalty ook voordelen voor de retailer. Zo heeft deze ‘ineens’ een schat aan data beschikbaar heeft over het aankoopgedrag van klanten (zowel offline als online).

Dit biedt kansen voor business intelligence om sneller te kunnen inspringen op veranderend consumentengedrag, maar het biedt ook de mogelijkheid om klanten gerichte aanbiedingen te kunnen doen op basis van hun persoonlijk aankoopgedrag. Deze aanbiedingen zullen veel waardevoller zijn dan willekeurige aanbiedingen. En het mooiste is: Met mobiel kunt u die aanbiedingen doen op het moment dat uw klanten in de winkel lopen. Bijna elke smartphone is ten slotte voorzien van GPS. Een slimme mobile app kan hier handig gebruik van maken!

 

De Omnichannel Retail oplossing van Abacus

Om de Omnichannel Retail klant op zijn wenken te kunnen bedienen en een top-of-mind positie te behouden, is onze Omnichannel Retail oplossing ontwikkeld. Vele voordelen, vele functionaliteiten en volledig betrouwbaar. Dat laatste wordt onderschreven doordat het systeem is voorzien van het “Keurmerk Betrouwbaar Afrekensysteem”.

Cloud-based systeem

Werken in de cloud heeft veel voordelen. Zo heb je overal ter wereld via internet toegang tot het systeem en is er (naast een eventuele opstart- en inrichtfase) geen investering nodig, maar kun je spreken van maandelijkse kosten. Investeringen in eigen servers en het beheer hiervan is ook niet meer nodig. Lees meer over de veiligheid van data in de cloud.

Software-as-a-Service (SaaS) model

Je betaalt één maandelijks bedrag voor software, opslag van data in de cloud, backups, updates en helpdeskondersteuning. Maandelijks opzegbaar en je hoeft geen dure servers aan te schaffen. Een SaaS oplossing is schaalbaar en de kosten bewegen flexibel mee met de behoefte van de gebruiker. Lees meer over de voordelen van een SaaS oplossing.

Open systeem (koppeling met o.a. webshop)

Ons systeem is volledig open voor integratie met andere applicaties. Iedere functie is middels een webservice aan te spreken. Dit wil zeggen dat integraties met andere systemen zoals webshops, apps, of kiosks eenvoudig te realiseren zijn.

Geïntegreerd loyaliteitssysteem

Het is vandaag de dag moeilijker dan ooit tevoren om klanten te winnen en te behouden. De klant wisselt moeiteloos tussen kanaal en aanbieder. Het op de juiste manier inzetten van een loyaliteitsprogramma wordt daarom steeds belangrijker; het stelt je in staat om je klanten te identificeren en binden aan je organisatie.

Het geïntegreerde loyaliteitssysteem kan per vestiging apart worden ingezet, maar kan ook over de hele winkelketen heen werken. Je hebt geen derde partij nodig, dit bespaart kosten en bovendien hou je zo alle informatie over je klanten in eigen huis.

Het systeem biedt alles dat je nodig hebt om te starten met een effectief loyaliteitsprogramma:

  • Activeren van klantenpassen
  • Uitgebreid instelbare spaar- en verzilverberekeningen
  • Online registratie voor uw klant (vraag in de winkel slechts naar een e-mailadres)
  • Opslaan en verwerken van loyaltypunten
  • Online inzien van puntensaldo

Hybride systeem (real time verwerking)

De kassa draait veilig en stabiel offline zodat er altijd afgerekend kan worden, maar de backoffice draait online en is overal en altijd beschikbaar via een internetbrowser.

Hierdoor kunnen kassatransacties, bij een werkende internetverbinding, real time verwerkt worden. In geval van een internetstoring spaart de kassa de transacties op en stuurt deze naar de backoffice zodra de internetverbinding is hersteld.

EDI integratie

Pakbonnen en leveringen worden via EDI-integratie direct naar de desbetreffende partij gestuurd. Dit betekent dat je in de winkel middels een handterminal een product kunt bestellen en deze bestelling direct binnenkomt bij de leverancier van het betreffende product. Controleer je orders effectief na binnenkomst van de goederen en verzend inkooporders, pakbonberichten en inkoopfacturen elektronisch.

Wij bieden een zeer compleet systeem aan, dat is opgebouwd uit verschillende modules. Dit bied je de mogelijkheid om het systeem zo vorm te geven dat het perfect passend is voor jouw organisatie. Je betaalt alleen de modules die je gebruikt.

 

Abacus als Omnichannel Retail partner

Abacus biedt al sinds 1993 winkelautomatisering voor individuele winkels, filiaalbedrijven en franchise organisaties. Abacus verbetert het rendement van winkels en winkelketens door het realiseren van doelgerichte Omnichannel Retail oplossingen. Met Abacus krijg je totale controle over belangrijke processen, zoals verkoop, inkoop, voorraadbeheer en assortimentsbeheer.

Uiteraard streven wij ernaar samen met onze klanten te komen tot een kwalitatief hoogstaand en passende Omnichannel Retail implementatie, waar je direct de vruchten van kunt plukken. Abacus is gedurende het gehele traject je deskundige en eerlijke partner.

 

Omnichannel Retail binnen jouw afdeling

Een Omnichannel Retail oplossing biedt een grote toegevoegde waarde voor verschillende afdelingen en medewerkers. Kies hieronder jouw afdeling en lees hoe ons Omnichannel Retail systeem jou kan helpen.

Directie

Inzicht in je data is essentieel om de juiste beslissingen te kunnen nemen. Door gebruik te maken van ons Omnichannel Retail systeem ben je verzekerd van optimale controle en kun je gericht inspelen op consumententrends.

Geen investering nodig
Bij het starten met onze oplossing voor Omnichannel Retail / winkelautomatisering wordt alleen betaald voor de geïnvesteerde uren aan implementatie. Er zijn geen eenmalige aanschafkosten / investeringen verbonden aan ons systeem, wij werken met een abonnement. Hierdoor heb je de mogelijkheid om maandelijks af te stappen van het abonnement.

Betaal alleen wat je gebruikt
Ons Omnichannel Retail oplossing is opgebouwd uit verschillende modules, waardoor je het pakket optimaal kunt afstemmen op jouw organisatie. Je betaalt alleen de modules die je gebruikt. Door de abonnementsstructuur is het maandelijks mogelijk om wijzigingen aan te brengen in de modules.

Volledige integratie met andere systemen
Het koppelen van verschillende systemen kan een groot probleem zijn binnen een organisatie. Ons Omnichannel Retail systeem heeft hier geen problemen mee; aan het open systeem kan onder andere een financieel dashboard gekoppeld worden, of een webshop of mobiele applicatie.

Offline kunnen doorwerken
Kassatransacties worden real time verwerkt, zodat direct de juiste informatie beschikbaar is, voor bijvoorbeeld analyse via je Business Intelligence tool. Indien er tijdelijk geen internetverbinding mogelijk is dan blijft de kassa gewoon functioneren; deze werkt op dat moment stabiel en offline door en spaart de transacties op tot ze weer via internet verzonden kunnen worden aan de backoffice.

Afdeling Verkoop en Marketing

Hou controle over je productgroepen; zie welk product goed verkoopt en welk wellicht uit het assortiment moet. Reageer scherp, pas je marges tijdig en correct aan en herken, met behulp van een Business Intelligence tool, trends in wanneer je welke producten het beste kunt aanbieden.

Speel in op de omnichannel klant
Door de nieuwe technologieën is de veeleisende omnichannel klant ontstaan. Dit heeft op het gebied van marketing nogal wat teweeg gebracht. Nieuwe strategieën zijn ontwikkeld of dienen ontwikkeld te worden. De marketingmix heeft nieuwe onderdelen gekregen en op papier is het een optimaal plaatje. Maar hoe ga je dit dan in de praktijk brengen?

Onze Omnichannel Retail oplossing biedt een compleet platform om je wensen vorm te geven. Koppel je website, app, beloningssysteem en andere items uit je marketingmix aan het systeem en krijg een compleet beeld van je klant.

Rustig winkelbeeld
Inzet van een Omnichannel Retail oplossing helpt je om het winkelbeeld rustig te houden; je hebt nog maar één manier van prijzen nodig. Dit geeft je de mogelijkheid om te kiezen wat het beste bij de organisatie past.

Kies voor de volgende modules:

– POS (Point of Sale, kassascherm)
– Verkooporders
– Relatiebeheer
– Artikelbeheer
– Artikellijsten
– Statistiek
– Webshop interface (koppeling webshop met fysieke winkel, bijvoorbeeld voor voorraad)

Afdeling Financiën

Door inzet van een Omnichannel Retail oplossing / winkelautomatisering systeem hou je controle over je verkoop, inkoop, marges en omloopsnelheid. Kassatransacties worden real time verwerkt waardoor je altijd over de juiste informatie beschikt.

Betaal alleen wat je gebruikt
Onze Omnichannel Retail oplossing is opgebouwd uit verschillende modules, waardoor je het pakket optimaal kunt afstemmen op jouw organisatie. Je betaalt alleen de modules die je gebruikt. Door de abonnementsstructuur is het maandelijks mogelijk om wijzigingen aan te brengen in de modules.

Lage kosten
Onderzoek heeft uitgewezen dat ons product een zeer goede prijs / kwaliteit verhouding heeft. Wij bieden een zeer uitgebreid systeem tegen significant lagere kosten dan andere (zeer grote) aanbieders. De kwaliteit van ons systeem is gewoon goed en wij zullen je altijd assisteren bij eventuele vragen.

Kies voor de volgende modules:

– Verkooporders
– Inkooporders
– Facturering
– Voorraad
– Ontvangsten
– Magazijn locatie
– Kasverantwoording
– Statistiek
– Cashguard (cash management, optimaliseren geldvoorraad)

Afdeling ICT

De implementatie van onze Omnichannel Retail oplossing hoeft jou nauwelijks extra tijd te kosten. Onze consultants helpen bij de inrichting en zorgen dat het systeem optimaal werkt.

Koppelen aan andere systemen
Vergeet het gedoe met koppelingen; ons Omnichannel Retail systeem is een open systeem en kan dus gewoon, middels een webservice, gekoppeld worden aan andere systemen.

Hybride systeem
Transacties bij de kassa’s worden, online en real time, verwerkt richting de backoffice. Bij een internetstoring spaart de kassa de transacties op en stuurt deze naar de backoffice zodra de internetverbinding is hersteld. De kassa blijft dus veilig en stabiel offline functioneren.

EDI integratie
In de winkel kunnen via een handterminal producten besteld worden. Pakbonnen en leveringen worden via EDI-integratie direct naar de leverancier van het betreffende product gestuurd. Inkooporders, pakbonberichten en inkoopfacturen kunnen elektronisch verzonden worden.

Cloud based
Wij bieden een cloud-based oplossing aan, waardoor je geen investering, beheer en onderhoud meer hebt voor servers. Deze SaaS oplossing verzorgt de software, opslag van data in de cloud, backups en updates. Abacus verzorgt daarbij de helpdeskondersteuning. Lees meer over de voordelen van een SaaS oplossing.

Afdeling Logistiek en Planning

Zonder logistiek geen producten in de winkel. Voor deze afdeling heeft onze oplossing een aantal specifieke functionaliteiten ontwikkeld, die je het werken een stuk eenvoudiger maken.

Gebruik van een handterminal
Een handterminal wordt gekoppeld aan ons systeem, waardoor bestellingen via dit portable device gedaan kunnen worden. De EDI-integratie verzorgt direct de bestelling.

EDI-integratie
Pakbonnen en leveringen worden via EDI-integratie direct naar de desbetreffende partij gestuurd. Dit betekent dat je bestellingen, die in de winkel middels een handterminal gedaan zijn, binnenkomen bij de leverancier van het betreffende product.

Controleer je orders effectief na binnenkomst van de goederen en verzend inkooporders, pakbonberichten en inkoopfacturen elektronisch.

Kies voor de volgende modules:

– Ontvangsten
– Artikellijsten
– Inkooporders
– Voorraad
– Magazijn locatie
– Portable scanning (gebruik van een handterminal)
– EDI (elektronisch ontvangen en versturen van pakbonnen)

Overige afdelingen

Onze Omnichannel Retail oplossing is een zeer uitgebreid systeem, dat voor veel verschillende retailers, groothandels en distributiebedrijven inzetbaar is. Het helpt je om overzicht te behouden op je product stromen.

Denk je dat onze Omnichannel Retail oplossing ook interessant kan zijn voor jouw organisatie maar ben je op zoek naar meer informatie of wil je graag een demo op locatie ontvangen? Neem dan nu contact met ons op.

 

Wil je zien hoe onze Omnichannel Retail oplossing werkt? Vraag nu een demo aan.