Beacons

Artikel

Creëer een nog persoonlijkere winkelervaring met behulp van Beacons.  Verbeter  en intensiveer de communicatie met je (potentiële) consument. De kracht van Beacons ligt in het leveren van waarde aan consumenten door middel van de belangrijkste onderscheidende factoren zoals service, aanbod en commerciële kansen.  Omdat de telefoon altijd is waar zijn eigenaar is, kun je als retailer je klant precies op de juiste momenten en locaties bereiken, waarop zij gevoelig zijn voor een boodschap.

Beacons

De plekken die consumenten in de loop der tijd bezoeken, zeggen veel over wie de consument is en wat hem interesseert. Waar de etailer met behulp van cookies al jarenlang sporen verzamelt, is dat nu offline ook mogelijk met behulp van beacons. Nuttige offline informatie die je als retailer vervolgens kunt inzetten bij het herkennen van je vaste klanten, aanbieden van services of een gepersonaliseerde aanbieding. Door de hoge mate van relevantie zullen klanten dit niet als reclame ervaren, maar als een service.

Wat zijn Beacons?

Beacon is de verzamelnaam voor kleine sensoren/apparaten die een Bluetooth Low-Energy (BLE) signaal uitzenden. Deze kunnen op iedere willekeurige plaats in de winkel worden geplaatst. Een smartphone (zowel Android als iOS) gebruikt dit BLE signaal om nauwkeurig de afstand te bepalen van de smartphone naar de uitzendende Beacon. Wanneer de Beacon de aanwezigheid van een mobiel apparaat heeft “geregistreerd”, communiceert de Beacon deze gegevens naar een server, welke op zijn beurt berichten stuurt naar het mobiele apparaat van de klant. Denk hierbij aan het begroeten van een binnenlopende klant met een push bericht  met aanbiedingen, maar ook voor betalingen en een indoor-navigatie bijvoorbeeld.

Beloning voor winkelbezoek

Tot op heden werden consumenten beloond op basis van transactie. Begrijpelijk, want er was geen andere methode om invulling aan een beloning te geven. Maar met Beacons is dat wel mogelijk. Consumenten kunnen met Beacons voorafgaand aan een mogelijke transactie worden beloond voor het feit dat zij een winkel bezoeken. Zo kun je als retailer traffic naar de winkel stimuleren, door klanten waardepunten te laten sparen bij ieder instore bezoek. Of kunnen aankopen ter plekke gestimuleerd worden, door een aanbieding te pushen van een bepaald product.

Beacons en mobiele app

Voor het praktisch gebruik van Beacons heb je als retailer naast de “Beacons” zelf, een mobiele app nodig. iOS of Android herkent de Beacons te allen tijde, maar er is een app nodig om er daadwerkelijk iets met de signalen te kunnen doen. Beschik je als retailer al over een mobiele app, dan zijn Beacons bijna altijd te integreren. Nog geen mobiele app? Dan kan Abacus de Beacon technologie samen met het ontwikkelen van een mobiele app verzorgen. Zo helpen wij retailers met de Beacon technologie als belonings- en communicatie systeem helemaal aan te sluiten bij de heden ten daagse customer journey en je consument op een verrassende wijze te belonen én te binden.

Onderdeel van RetailVista Omnichannel ERP suite

De mobiele app maakt onderdeel uit van het totale OmniChannel retail platform dat Abacus biedt; RetailVista ERP Suite. Dit platform stelt omnichannel retailers in staat de klant voorop te stellen en naast het POS/kassa systeem, ook andere verkoopkanalen in de automatisering te integreren.

Bied je klant een unieke verkoopervaring door een naadloze integratie en aansluiting van alle verkoopkanalen, backoffice en logistiek. Bij Abacus kun  je terecht voor zowel RetailVista ERP Suite als totaaloplossing, als ook (één of meerdere) separate onderdelen: