Afdeling Verkoop en Marketing

Pagina

Big Data is een Big Deal. Bedrijven beschikken over ontzettend veel data. Maar er gebeurt vaak (te) weinig mee. Abacus helpt jou als afdeling Verkoop en Marketing om meer rendement uit je interne en externe verkoopdata te halen.

Verkoop en Marketing

 

De voordelen en meerwaarde verschillen per afdeling. Wij brengen de voordelen van onze data oplossingen voor jou als afdeling Verkoop & Marketing daarom graag in kaart. Wat is de meerwaarde van een PIM systeem, BI tool of Omnichannel oplossing voor de afdeling Verkoop en Marketing?

 

Verkoop en Marketing – Product Information Management

Tijd is geld en het beheren en muteren van productgegevens is een tijdrovende klus.

Overal dezelfde informatie

Voor het omnichannel succes van je organisatie is het belangrijk dat je overal dezelfde informatie verstrekt. Of het nu in je webshop, op de artikelbeschrijving-kaartjes in de winkel of op facturen voor klanten is. In veel organisaties wordt productdata versnipperd opgeslagen in verschillende bestanden en mappen. Beeyond neemt dit weg en biedt één platform waar je alle data kwijt kunt.

Zowel productomschrijvingen (korte tekst, lange tekst, webtekst en dergelijke) als afbeeldingen, product video’s, prijzen, kleuren, afmetingen en noem maar op. Alles overzichtelijk op één plaats, opgeslagen in de cloud, dus op voorwaarde van een internetverbinding altijd en overal beschikbaar.

Vereenvoudig je beheer

Je kent het wel; er moet éven een productomschrijving aangepast worden op de website. Dus je gaat aan de slag. Je past de tekst aan in het Word bestand dat binnen jouw afdeling altijd leidend is voor productomschrijvingen. Daarna pas je de tekst aan in het ERP systeem en dan nog even op de website. Zo ben je al snel 10 minuten verder.

Ook zorg je er elke week voor dat een aantal verzamel-websites (bijvoorbeeld Bol.com, Fonq, Coolblue) jouw actuele productdata ontvangt voor publicatie op hun sites. Hiervoor draai je een export van je data uit het ERP systeem, je past het vervolgens aan in Excel naar de wensen van de derde partij en dat bestand sla je op en stuur je hen toe. Dat doe je voor elke organisatie waar je mee samenwerkt. Dit kost je elke week zeker 30 minuten.

Bespaar tijd

Voorgenoemd enkele voorbeelden waar Beeyond jou kan helpen om tijd te besparen. Stuur vanuit Beeyond je productdata automatisch naar alle omliggende systemen. Je past je data aan in Beeyond en even later is het doorgevoerd in je ERP systeem en je webshop en waar je het verder wenst te hebben. Data delen met derden gaat eenvoudig en snel via een, eenmalig ingestelde, export. Je ontvangt alleen nog even een berichtje vanuit Beeyond dat je geplande opdracht is uitgevoerd. Zo houd je controle over je data en krijg je weer tijd voor zaken die zorgen voor meer omzet.

 

Verkoop en Marketing – Omnichannel Retail

Hou controle over je productgroepen; zie welk product goed verkoopt en welk wellicht uit het assortiment moet. Reageer scherp, pas je marges tijdig en correct aan en herken, met behulp van een Business Intelligence tool, trends in wanneer je welke producten het beste kunt aanbieden.

Speel in op de omnichannel klant

Door de nieuwe technologieën is de veeleisende omnichannel klant ontstaan. Dit heeft op het gebied van marketing nogal wat teweeg gebracht. Nieuwe strategieën zijn ontwikkeld of dienen ontwikkeld te worden. De marketingmix heeft nieuwe onderdelen gekregen en op papier is het een optimaal plaatje. Maar hoe ga je dit dan in de praktijk brengen?

Onze Omnichannel Retail oplossing biedt een compleet platform om je wensen vorm te geven. Koppel je website, app, beloningssysteem en andere items uit je marketingmix aan het systeem en krijg een compleet beeld van je klant.

Rustig winkelbeeld

Inzet van een Omnichannel Retail oplossing helpt je om het winkelbeeld rustig te houden; je hebt nog maar één manier van prijzen nodig. Dit geeft je de mogelijkheid om te kiezen wat het beste bij de organisatie past.

Voor Verkoop en Marketing zijn er diverse modules beschikbaar binnen onze Omnichannel retail oplossing:

– POS (Point of Sale, kassascherm)
– Verkooporders
– Relatiebeheer
– Artikelbeheer
– Artikellijsten
– Statistiek
– Webshop interface (koppeling webshop met fysieke winkel, bijvoorbeeld voor voorraad)

 

Verkoop en Marketing – Business Intelligence

Inzicht in je data is essentieel om je verkoop en marketing processen optimaal te kunnen sturen en de juiste beslissingen te kunnen nemen.

Betere product/verkoopmarges

Volledig inzicht in al je verkoopdata, welke je vervolgens  in staat stelt slimmere beslissingen te nemen. Investeer in de meest winstgevende klantsegmenten en best scorende producten. En stuur bij op de slechtst scorende producten. Verbeter de productprestaties en marges door heldere analyses tot op detailniveau (verkoopregels).

Eenduidige data

Geen 20 rapporten, van 10 afdelingen met elk weer verschillende data en uitkomsten. Alle data wordt verzameld in de Qlik BI-tool en geeft voor iedereen binnen je organisatie dezelfde resultaten.

Efficiëntere marketing campagnes

Inzicht in de kosten, opbrengsten en effectiviteit van je online activiteiten en met dit inzicht de (online) marketingmix direct aanpassen op basis van je analyses.  Google Adwords is bijvoorbeeld voor velen een grote marketing kostenpost. Maar wat levert het daadwerkelijk op? En hoe verhoudt de effectiviteit van dit kanaal zich ten opzichte van andere marketingkanalen? 

Verkoop Dashboard
In één oogopslag een volledig inzicht op klant-, verkoop-, en productniveau.
Online dashboard
Inzicht in de opbrengsten, kosten en effectiviteit van je (online) marketing inspanningen.

Interesse?

Benieuwd hoe Abacus jou als afdeling Verkoop en Marketing kan helpen meer rendement uit je data te halen? Hoe we één of meerdere van onze oplossingen kunnen integreren binnen je onderneming?

Neem contact met ons op voor meer informatie.