Voorkom faillissement; 5 stappenplan voor de retailer

Artikel

De ontwikkelingen binnen de retail branche gaan snel. Veel retailers hebben moeite om dit bij te houden en gaan failliet. In dit artikel ‘voorkom faillissement; 5 stappenplan voor de retailer’, gaan we in op wat je als retailer kunt doen om overeind te blijven binnen deze turbulente markt. De vijf belangrijke zaken waar een retailer aandacht aan moet besteden.

Wij spreken dagelijks retailers die worstelen met het behalen van omzet. Online marktplaatsen duiken op en men ‘moet iets met omnichannel’. Ook de webshop heeft aandacht nodig en en wordt gedacht aan optimalisatie, of wellicht wel uitbesteding, van de logistiek. Veel ondernemers hebben het druk, erg druk met zaken die tot enkele jaren geleden helemaal geen deel uitmaakten van de werkzaamheden van de retailer. Overzicht raakt kwijt en prioriteiten stellen wordt lastig.

5 stappen retail faillissement voorkomen

We hebben een 5 stappenplan opgesteld om te helpen weer overzicht te krijgen van wat belangrijk is en dan vooral ook waaróm dat belangrijk is.

1. Begin bij je strategie

We hebben het heus wel geleerd op school; als je een onderneming gaat starten begin je met een plan waarin staat welke producten je gaat bieden en tegen welke prijs. Als je zo’n plan opstelt dan denk je na over welke producten goed zouden kunnen verkopen, ofwel; welke behoeften hebben de potentiële afnemers? Dat is voor veel retailers al lang geleden, inmiddels hebben zij vele jaren ervaring. Toch is het vandaag de dag, als nooit eerder, van zeer groot belang om terug te gaan naar deze stap. Want dit is waar je je kunt onderscheiden! 

Het onderscheidend vermogen maakt dat jouw organisatie uniek is. En dan hebben we het liever niet over de ‘laagste prijs’, want dat kost doorgaans alleen maar marge. We hebben het dan over de vraag; Waarom moet de consument bij jou zijn? Wat is het dat jouw organisatie biedt dat anderen niet bieden? Dat kan een uniek (zelf geproduceerd) product zijn, maar ook een unieke service of medewerkers met unieke eigenschappen. Stap 1 is dus; ga onderzoeken wat jouw doelgroep graag wil (niet zelf bedenken, maar écht vragen) en baseer daar jouw business model en unieke waardepropositie op.

2. Zorg voor optimaal bereik

Zodra je strategie en waardepropositie glashelder is, is het van belang vindbaar te zijn en de bezoeker te laten converteren. Let er bij het (her)ontwikkelen van je website of webshop op dat er niet alleen nagedacht is over hoe het er mooi uit kan zien, maar ook op de bruikbaarheid van de website. Hoe is de menustructuur opgebouwd, moet men niet te veel klikken voordat men vindt wat men zoekt, staan de buttons op de juiste plaats en in welke kleur moet dat dan (hint; het hoeft niet altijd groen te zijn!). Ofwel; een goede website voldoet aan meer dan alleen ‘er goed uit zien’.

Besef ook dat een website nooit af is. Deze moet continu gevoed blijven worden met nieuwe content en optimalisatie op het gebied van SEO (Search Engine Optimization) en, om het aantal conversies te laten stijgen; CRO (Conversion Rate Optimization). Dit kun je intern organiseren als je online marketeers aan boord hebt, of je kunt het uitbesteden aan experts. Het is namelijk echt een vak, dat doe je niet zomaar even. Let hierbij wel op de kwaliteit van de marketeers; het niveau is behoorlijk verschillend. En zodra de website en/of webshop staat kun je (mensen) aan de slag (zetten) met SEA (Search Engine Advertising), om hiermee nóg beter vindbaar te worden.

3. Zorg voor correcte informatie

Heb je een webshop? Zorg er dan voor dat je je bezoekers de correcte productinformatie biedt. Zelf heb ik ooit schoenen besteld waar bij stond dat deze middels veters én een rits te sluiten waren. Eenmaal ontvangen bleek de rits er alleen voor de sier op te zitten en konden de schoenen alleen middels veters gesloten worden. Ik stuurde de schoenen retour, dus dat kostte die organisatie een order en verzendkosten. En als zoiets nog eens voorkomt dan kost het ze ook een klant. Dit onderstreept het belang van de juiste productinformatie.

Overigens helpt uitgebreide productinformatie ook bij het vindbaar maken van je webshop. Mits correct geplaatst, zorgen de termen in de teksten ervoor dat de consument vindt wat hij zoekt. Deze termen kunnen trouwens ook meegenomen worden bij SEA, zodat jouw producten ook via Google Shopping aangeboden worden. Zien hoe dit werkt? Ga eens naar Google en zoek op ‘wollen trui’, je ziet dan direct Google Shopping resultaten en organisaties die deze term meegenomen hebben in hun Google Adwords campagne.

4. Stuur op resultaten

Het klinkt heel logisch, dat je je organisatie moet aanpassen op dat wat het beste werkt, maar in de praktijk wordt het nog te weinig gedaan. Retailers weten wel op welk product de meeste marge gemaakt wordt, maar weet je ook welk product het beste verkoopt en waarom dan? En heb je de informatie om te besluiten welk product op welke plaats in je winkel moet liggen? En waarom verkoopt het ene product wel goed in het ene filiaal maar niet in het andere? En wat kopen jouw klanten liever op een warme dag dan op een koude dag?

Als je middels een Business Intelligence systeem inzicht verkrijgt in je KPI’s dan kun je dit soort vragen onderzoeken. En hiermee keuzes maken die ervoor zorgen dat je omzet verhoogt.

5. Vergeet je medewerkers niet!

We weten dat het hard werken is als retailer. Het is druk om alles goed te regelen en als je je bezig wilt houden met al het bovenstaande dan blijft er weinig tijd over om je medewerkers aandacht te geven. Toch staat of valt alles met je medewerkers. Ik gaf eerder aan schoenen retour gestuurd te hebben en als marketeer geef ik dan wel aan dat men de info op de site even zou moeten aanpassen. Eigenlijk had ik echt niet verwacht dat een medewerker binnen die grote keten dat zou doen. Maar ze deden het wel en ik kreeg nog een bedankje via mail ook. Dat maakt mij een stuk loyaler en geef ik ze een volgende keer weer het voordeel van de twijfel. Een gemotiveerde medewerker is van groot belang voor de beleving van je klant.

Een consument wil graag gehoord worden, gezien en aangesproken worden als iemand die van belang is voor de retailer. Medewerkers die niet de juiste kennis en ervaring en de juiste mentaliteit hebben kunnen niet bieden wat de klant wil. Daarom is het belangrijk om de juiste medewerkers binnen je winkel te hebben. Hierbij is het van belang te beseffen dat dit niet alleen bij de afdeling HR ligt, die de mensen aanneemt, maar voor het overgrote deel bij de managers én de bedrijfscultuur. Die dan weer bepaald wordt door de directie / eigenaar. Daarom onze laatste tip; vergeet je medewerkers niet!

 

Tot slot

Helaas heeft een dag maar 24 uur, daarom lukt het wellicht niet om de bovenstaande stappen geheel zelfstandig voor elkaar te krijgen. Bij Abacus zagen we die worsteling ook en we zaten geregeld aan tafel bij retailers die dit wilden uitbesteden, maar dan alsnog uren aan tafel zaten om alle bureaus te briefen.

Dat is de reden dan Abacus met BZTRS (uitspraak: Boezters) aan de slag is gegaan. BZTRS helpt vooruitstrevende organisaties binnen de retail bedrijfskolom bij transformatie; de ontwikkeling van een unieke waardepropositie, de uitvoering hiervan op het gebied van web development, online marketing en techniek én ondersteuning door onze helpdesk.

Ben je benieuwd hoe BZTRS jou kan helpen uniek te zijn en je omzet te verhogen?

Neem dan direct contact op voor nadere kennismaking met BZTRS.